Almatyn lehtien kaduilta: Olemmeko Kazakstanissa?

Kazakstanin uuden pääkaupungin Astanaan nopean kurkistumisen jälkeen ilmestyimme upeaan Almatyn rahoitukseen. Päätimme viedä junan Astanasta Almatyyn. Trans-Mongolian ja Trans-Siperian junien pelkän kauneuden jälkeen tätä junaa ei verrattu. Kun ilmestyimme rautatieasemalla klo 4.30 aamulla, meillä oli vaikea olla vuorovaikutuksessa taksinkuljettajien kanssa, joissa halusimme mennä niin ja kuinka paljon halusimme maksaa. Onneksi matkustamomme junasta ARY tarjosi meille matkan hyvän ystävänsä kanssa heti hostellillemme. Olimme uupuneet saapuessaan, joten meillä oli nopea nukkuma ennen lähtöä kaupunkiin.

Hyvä ystävämme ary junasta
Aivan ensimmäinen asia, jonka päätimme tehdä, oli viedä Lonely Planetin kävelykierros kaupunkiin, ei muuta kuin suuntautua suurimpien kadujen ja sivustojen kanssa. Huonosti merkittyjen kadujen yhdistelmän sekä perustavanlaatuisen kyvyn tarkistamisen kyrillinen (venäläinen aakkoset) vuoksi jäimme suuren osan “kiertueesta” ja pohjimmiltaan vain kävelimme kaupungin ympäri tavoitteettomasti.

Tavoitteettomasti käveleminen ei ole köyhä Almatyn ihanilla kaduilla
Kun tulimme Kazakstaniin, kuvasimme autiomaassa ja kyläelämässä, kuten pseudo-Kazakstan, Borat, kuvassa hänen vuoden 2006 elokuvassa. Kazakstanilla on valtavat tyhjyyden tasangot, joita vain pienet kylät keskeyttivät, mutta Almaty on todellinen, kansainvälinen, 2000 -luvun metropoli. Leveillä lehtien kaduilla, suurilla varjostettuilla puistoilla, ulkoilmakahviloilla, Sheesha-baareilla, yökerhoilla, maailmanluokan ravintoloilla, kylpylöillä sekä kohoavilla muistomerkeillä, tämä on jossain, jota voimme elää.

Mitä muuta voit haluta? (Dariece on järkyttynyt siitä, että hänen olut on pienempi, samoin kuin hänelle annettiin olki)
Vaikka kävelykierros oli aluksi hieman hämmentynyt, kaupunki itsessään on erittäin helppo navigoida. Se kaltevat hitaasti ylöspäin etelään, kohti loistavasti kovan Tien Shanin vuoristoalueen istuinta, joka voidaan nähdä kaupungin yli kaupungin yli melkein mistä tahansa. Tämä tarkoittaa, että jos kävelet ylämäkeen Almatyssa, ymmärrät, että olet menossa etelään.

Käytimme tätä suuntaamaan itsemme, kun kävelimme ja kävimme monissa Almatyn sivustoissa. Kävelimme Panfilov-puistoon, jota kutsutimme ”pikkuhousupuistoon” muistin eduksi (toivottavasti puiston nimetty sotaeläinlääkärit ovat tämän kanssa kunnossa). Pasku-fluff-puistossa seisoo upea Zenkovin katedraali. Menimme katedraaliin juuri ajoissa kuoron laulamiseen sekä omistautuneeseen rukoukseen.

Zenkovin katedraali Panfilov Parkissa
Tarkastelimme samoin keskusmoskeijaa sekä alueellisia markkinoita, jotka ymmärretään ”ympäristöystävälliseksi basaariksi”. Se ei ollut Istanbul Grand Bazar, mutta siellä oli kuitenkin paljon myytävänä olevia hienoja asioita. Hevosen ja lampaanlihan osa oli sekä sairas että mielenkiintoinen. Tuoreissa hedelmätelineissä myyjiä oli yhtä värikkäitä kuin heidän tarjouksensa, kun taas puhdas, raa’an hunajanäytteet vaativat meitä ostamaan purkin valkoista, kermaista, upeaa sekoitusta. Ostimme myös Dariecesta joitain uusia housuja markkinoilta sekä nauttimme neuvotteluista paikallisten kanssa, kuten vanhojen aikojen, … olemme silti saaneet sen!

Hedelmämyyjä ympäristöystävällisessä basaarissa
Almatyssa ollessamme myös vierailimme Arasan -kylpyammeissa, joiden todettiin olevan hienoin lääketieteellinen kylpylä koko Keski -Aasiassa. He olivat todellakin hienoja! Koskoskelluspuhdistukset venäläisillä banyoilla, turkkilaisilla hammameilla ja pinta -saunoilla, jotka kaikki kehittyivät yhdeksi rakennukseksi … tämä oli rentouttava kokemus. Kylvyssä, vaikkakin alasti ja kävelemällä kiusallisesti, olen tyytyväinen Rassuliin, venäläiseen kazakstaniin, joka on asunut Almatyssa monien vuosien ajan. Rassul tarjosi viedä minut teetä ja siitä lähtien hän oli uusi Kazakstanin ystäväni.

(Valitettavasti ei valokuvia meistä alasti kylpylässä)

Päivän noudattamalla olemme tyytyväisiä Rassuliin ja hänen vaimonsa Zhananaan, samoin kuin he veivät meidät hienoon Uzbek -ravintolaan, joka oli menetelmä tavanomaisesta jokapäiväisestä budjetistamme. He kohtelivat meitä maukkaan lounaan ja myöhemmin kutsutun ottamaan meidät niin paljon kuin Ozero -bolshoe Almatinskoe (Big Almaty -järvi) päivän noudattamiseen. Hyväksyimme ystävällisesti ja kävelimme talossa innostuneena siitä, että teimme sellaisia ​​Kazakstanin ystäviä.

Lounas uusien Kazakstanin ystävien, Rassulin ja Zhanannan kanssa
Seuraavana päivänä klo 11.00 Rassul ja Zhanna valitsivat meidät heidän mukavaan Volkswagen -maastoautoonsa samoin kuin suuntasimme yhtä paljon kuin valtava Almaty -järvi. Vietimme päivän ottamalla kuvia ja juttelemalla uusien hyvien ystäviemme kanssa kaikesta polttoainekustannuksista Boratiin. Kysyimme, mitä he uskoivat Boratista, samoin kuin he totesivat, että Kazakstanin hallitus oli antanut lausunnon yleisölle ja vaati, että he eivät loukkaa thiäE -elokuva. Sen oli tarkoitus olla vitsi, samoin kuin Rassul ja Zhanna olivat yhtä mieltä, vaikka he eivät ole vielä nähneet elokuvaa. Ehkä jos palaamme Almatyyn, tarjoamme heille henkilökohtaisen näytöksen MacBookissa.

Yhdysvaltain kanssa Rassul & Zhannalla valtavassa Almaty -järvessä
Muutaman alaspäin suuntautumisen jälkeen matkan alussa sääolosuhteiden vuoksi olimme erittäin iloisia siitä, että aurinko paistaa kaikki kuusi Almatyssa vietettyä päivää. Vietimme joka minuutti, jonka voimme ulkona, mukaan lukien yksi suosituimmista päivistämme kaupungissa, kun kävimme Chimbulakissa ja Medeussa. Nämä ovat Almaty’s Mountain -leikkikenttiä ja hiihtokeskuksia, vain 30 minuutin päässä. Otimme julkisen bussin yhtä paljon kuin hissit, jolloin teimme matkan yhtä paljon kuin Medeu nauttivat upeista vuoristomaisemista gondolimme ikkunasta kaikesta menetelmästä Chimbulakin huipulle.

Näkemykset gondalastamme
Gondolin yläosassa oli Chimbulak-hiihtokeskuksen perusta, yhteensä ravintoloiden kanssa sekä baareja terasseilla, jotka kurkistivat huiman lumen peittämisessä. Meillä ei ollut mielialaa ravintolaan, mutta olimme täällä retkeilyä varten. Legendaarisen 8 päivän mongolian vaellusseikkailumme ja Nepalin vaelluksemme jälkeen olimme kiinni vaellusvirheen! Retkeilimme noin tunnin ajan vuorelle ja löysimme ihanan alueen piknikille. Kun joki melu on mölymme alla, leikkasimme makkaraa, juustoa ja keksejä ja nautimme täydellisestä lounasta täydellisessä paikassa. Tästä on kyse!

Ihana piknik -alueemme alla oleva joki
7 päivän jälkeen Almatyssa tajusimme, että oli aika siirtyä eteenpäin. Ei koska meillä oli juna kiinni tai koska meillä ei ollut enää aikaa viisumissamme, ei, tällä kertaa olimme vain valmiita. Almaty hoiti kaikkia matkustettavia oireita. Se oli täydellinen paikka rentoutua ja asettua liikkumisen jälkeen niin yleisesti matkan alussa. Nyt olemme menossa uuteen maahan, Kirgisian, jonka yleisesti sanotaan olevan paras “stan” retkeilijöille.

Otimme bussin Almatysta Bishkekiin 4. syyskuuta.

Jos sinulla on minkäänlaisia ​​huolenaiheita “Stans”, Almaty tai Trans-Siperian junista, jätä kommentti alla!

Kuten tämä viesti? Kiinnittää sen!

Vastuuvapauslauseke: Vuohet tiellä on Amazon -kumppani ja samoin tytäryhtiö joillekin muille jälleenmyyjille. Tämä tarkoittaa, että teemme palkkioita, jos napsautat linkkejä blogissamme ja ostamme kyseisiltä jälleenmyyjiltä.